Orasul zeului Quetzalkoatl denumit ulterior, Orasul Zeilor, este situat la 50 de kilometri distanta de orasul Mexico City. Dezvoltarea si decaderea Imperiului Teotihuacan coincide cu istoria Imperiului Roman (600 i.H – 650 d.H).Cateva orase din lume au fost considerate ca merita sa locuiasca zeii in ele.
Teotihuacan este unul dintre orasele divine. Acest lucru se rasfrange din toate constructiile ramase pana astazi.
Aztecii il numeau
“Locul unde oamenii devin zei” si aceasta denumire exprima impresia
puternica creata de templele fara numar de la Teotihuacan sau de cele
doua mari piramide, a Soarelui si a Lunii, care rivalizau cu piramidele
din Egipt.
De la inceputul erei
crestine si pana in 750 Teotihuacan, cu o suprafata mai intinsa decat
cea a Romei imperiale, a fost cel mai mare centrul religios din vechiul
Mexic. Chiar si in secolul al XlV-lea, la sute de ani dupa decaderea
orasului, aztecii, care pe atunci ocupau Valea Mexicului, il considerau
un loc sacru si isi ingropau conducatorii acolo.
Orasul acoperea o
suprafata de 30 de kilometri patrati, avea in jur de 2000 de
constructii, din lemn si piatra, pentru cei 200 000 de locuitorii si era
cel mai mare oras din lumea acelor vremuri. Cea mai mare parte a
locuitorilor, se presupune ca, erau agricultori.
Orasul este prezent si
in legendele aztecilor. Ei credeau in patru creatii succesive sau
“sori”, lumile respective fiind distruse pe rand de luptele dintre zeii
care simbolizeaza pamantul, focul, aerul si apa. La sfarsitul “celui
de-al patrulea soare”, zeii s-au adunat pe intuneric la Teotihuacan
pentru a hotara care din ei urmeaza sa se arunce in flacarile focului
ritual pentru a deveni al cincilea soare. In cele din urma Nanahuatzin a
sarit in flacari si a devenit noul soare, redand oamenilor lumina.
Teotihuacan nu a fost
un simplu centru de ceremonii. La apogeul dezvoltarii sale, in jurul
anului 500 d.Hr. era cel mai mare oras – o mareata metropola de 200 de
mii de locuitori. Cum nu s-a gasit nici un document scris, pentru a
obtine informatii despre aceasta civilizatie odata infloritoare,
istoricii au fost nevoiti sa se bazeze pe ruinele monumentelor, fresce
deteriorate, statuete, vase si alte marturii de natura materiala, la
care s-au adaugat legendele aztecilor.
Societatea din
Teotihuacan era impartita in grupuri distincte: rege, nobili (putini la
numar), razboinici, negustori (privilegiati), preoti, functionari,
oameni liberi, serbi si sclavi. Mestesugurile infloreau, iar printre
artizani se numarau lucratori in diverse materiale, precum scoici, jad,
piele, onix si obsidian – o roca vulcanica sticloasa folosita pentru
confectionarea uneltelor si a armelor in asemenea masura, incat era
pentru vechii locuitori ai Mexicului echivalentul otelului.
Arhitectura monumentala
si planul orasului arata ca acesta a fost proiectat de arhitecti de
geniu, care aveau o viziune unitara. Constructiile erau amplasate
conform unei grile geometrice astfel, incat pana si raul fusese deturnat
din matca sa pentru a se respecta planul. Artera principala, Calea
Mortilor, lega piata si asa-numita Citadela din capatul sudic, de marile
piramide, a Soarelui si a Lunii, din nord. De-a lungul drumului se
inaltau sanctuare, piramide, temple si portice.
Palatele inaltilor
demnitari erau cu etaj si de un lux uluitor. Casele celor mai instariti
erau din piatra si mortar si unele erau decorate cu fresce infatisand
animale si diferiti zei, executate in nuante vii de albastru, verde,
rosu si galben. Locuintele marii majoritati erau foarte rudimentare:
colibe acoperite cu stuf, cu pereti din trestie si lut. Mobilierul era
in toate cazurile reduse la minim.
Indiferent de cat de
primitive sau luxoase erau locuintele, erau prevazute obligatoriu cu o
constructie pentru baia zilnica ce avea un rol triplu: igienic,
terapeutic, dar in primul rand religios, de purificare rituala inaintea
unor ceremonii.
Aztecii din toate
clasele sociale se sculau inainte de rasaritul soarelui cand, din Marele
Templu, incepea sa bata toba de lemn. Primul lucru facut era baia de
aburi, apoi spalarea cu radacini de sapunarita.
Lumea de dincolo” era
imaginata ca fiind compartimentata in trei salasuri diferite: primul
pentru mame moarte la nastere, cei sacrificati si cei morti in lupte (in
cer), al doilea pentru cei inecati, fulgerati sau morti de boli grele
(pe pamant) si al treilea pentru cei morti de moarte buna (pe alt
taram). Cadavrul era ars pe rug impreuna cu diferite obiecte funerare.
In cazul persoanelor instarite se sacrificau si sclavi. Cenusa se pastra
in urna in casa familiei, care ii celebra memoria, aducandu-i ofrande
timp de mai multi ani.
Teotihuacan a inceput
sa se dezvolte in mod notabil spre sfarsitul primului mileniu i.Hr.
Motivele sunt diverse: era asezat intr-o vale foarte fertila, se afla la
rascrucea rutelor comerciale, era unul dintre cele mai importante
centre de exploatare a obsidianului si statutul de loc sacru al orasului
atragea un mare numar de pelerini.
Din departare,
vizitatorii vedeau un munte inaltandu-se spre cer. Acesta era piramida
Soarelui, care a ramas pana in secolul nostru una din cele mai mari
constructii din cele doua Americi. Cu o inaltime de 63 de metri cu
laturi de 225 de metri, suprafata la baza era comparabila cu cea a Marii
Piramide a lui Khufu de la Gizeh.
Structura uriasa a fost
ridicata in primele secole d.Hr. pe un loc considerat dinainte sacru,
caci in 1971 arheologii au descoperit dedesubt o constructie subterana
constand dintr-un coridor lung, cu patru incaperi dispuse in forma de
lobi, ca un trifoi cu patru foi, cu o codita lunga. Diferite cioburi de
vase aratau ca locul fusese folosit ca un sanctuar subteran, posibil cu
secole inainte de a se fi ridicat constructia de deasupra.
Inaltandu-se in
platforme suprapuse ce descresc in dimensiuni, Piramida Soarelui seamana
mai mult cu un zigurat decat cu o veritabila piramida cu fete netede.
Pe fatada masiva se inalta o scara ce duce pana in varf, unde pe vremuri
se afla un templu. Aici se aduceau arderi de copal (rasina din diverse
plante tropicale) si alte ritualuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu